kodeks lepog ponašanja učenika...










DETE JE OTAC ČOVEKA

 

ONI KOJI ZNAJU NEKA SE PODSETE,
ONI KOJI NE ZNAJU – NEKA NAUČE


Član 1.

OSNOVNA ŠKOLA JE OBAVEZNA ZA RODITELJE.
Ako ne dolazite u školu roditelji ce biti krivi zato što ćete ostati bez osnovnog obrazovanja.
Ako redovno dolazite, najveća korist je VAŠA.
Član 2.
U školu dodjite 10 minuta pre početka časa.
Tako ćete smireni i skoncetrisani ući na čas i iskoristiti svih datih 45 minuta.
Možda vam se čini neverovatnim ALI TO JE ZAISTA KORISNO.
Član 3.
Kao i u svemu ostalom, i za vreme časa najvažnije je da poštujete SEBE.
Zahtevajte da svi ćute i slušaju kada vi govorite.
To je minimum uvažavanja koje dugujete sebi i drugima.
Član 4.
Dozvoljeno je da u velikim količinama upotrebljavate reci:
MOLIM, HVALA, IZVOLI, IZVINI.
U KOMBINACIJI SA LJUBAZNIM OSMEHOM PRED VAMA SU NEOGRANIČENE MOGUĆNOSTI.
Probajte! Uspeh je zagarantovan.
Član 5.
I kada ste zamišljeni ili zabrinuti, ne zaboravite da odraslima i svojim drugovima
uputite pozdrav: "DOBAR DAN", "DOVIÐENJA", "ĆAO".
Njih ce obradovati, a vas neće oštetiti.
Član 6.
Ako odlučite da u školu donesete skupocene predmete, neka to bude
na vašu odgovornost. Ako se oštete ili izgube na krivite druge.
Član 7.
Na času isključite mobilni telefon. On je vaša privatna stvar,
a svoju privatnost treba zadržati za sebe i njome ne ugrožavati druge.
TVOJE ne može biti važnije od NAŠEG.
Član 8.
Školska imovina koristi svima. Ne iskazujte svoje nezadovoljstvo na njoj.
Nemojte biti jači od onoga što ne može da se brani.
Ako napravite štetu vaši roditelji ce morati da je plate. Od takve štete nemate koristi.
Član 9.
Čuvajte svoju đacku knjižicu. Ona je svedok jednog važnog dela vašeg života.
Potrebna vam je da biste nastavili dalje. Slobodno je pokažite svima.
U njoj nema laži i nemate čega da se stidite.
I najneprijatnija istina bolja je od najmanje laži.
Svaka neistina brzo se otkriva i tek tada postaje neprijatno.
Član 10.
Iznenadite svoje drugove i svaki nesporazum rešite tako što cete PRVI
pružiti ruku pomirenja.VOLITE TO ŠTO SMO RAZLIČITI.
Bilo bi dosadno da smo svi isto pametni i isto lepi.
Budite originalni ali ne na račun onog pored sebe.
Član 11.
Iskažite svoje mišljenje ili nezadovoljstvo jasno i glasno, ali ne PROSTAČKIM,
već BIRANIM, ULJUDNIM rečima. Tako ćete jednostavno rešiti svaki nesporazum
i sa nastavnikom i sa drugovima.
Član 12.
Pre nego što nekome stavite primedbu, preispitajte sebe.
I vi sigurno imate mane koje možda ne primećujete.
Otklonite prvo SVOJE nedostatke pa ONDA kritikujte DRUGE.
Član 13.
Sigurno vam nije prijatno kada vam neko pretura po torbi ili pernici,
pa ne činite ni vi to drugima.
Član 14.
Donošenje kompletnog pribora za rad je preduslov da se na času osećate
sigurno i opušteno.
Član 15.
Šaputanje drugu je samo prividno znak dobrog drugarstva.
U stvarnosti to je potcenjivanje njegovih sposobnosti da nauči,
pothranjivanje njegove lenjosti i nemara i omalovažavanje sopstvenog truda.
Član 16.
Pricanje sa ustima punim hrane, mljackanje u toku razgovora,
jednako je pričanju sa žvakacom gumom u ustima. Nepristojno je, jedno i drugo.
Član 17.
Budite pažljivi i nežni prema najmladim učenicima u školi.
Oni jedino od vas mogu da nauče kako treba da se ponašaju.
Ako su VAS maltretirali dok ste bili najmladi, budite PRVI
koji ce to promeniti i učinite suprotno.
Član 18.
ZAHTEVAJTE od svih bezuslovno, GLASNO I JASNO – i odraslih i vaših vršnjaka
– da pušenjem, opijanjem i drogiranjem ne ugrožavanju vaše zdravlje,
ako su već odlučili da ugroze svoje. To je NJIHOV izbor, ukažite im da je pogrešan.
Bićete im bolji drug nego oni koji su ih na to nagovorili.
NIKO NEMA PRAVA DA UGROŽAVA VAS.
Rešavanje sukoba fizičkim obracunavanjem karakteristika je nemoćnih i primitivnih ljudi.
To sigurno niste vi!
Član 19.
Ulazak u službene prostorije škole bice jednostavniji ako uljudno pokucate na vrata.
U tom slucaju dobićete sigurno ljubazan odgovor.
Član 20.
Bežanje sa časova samo prividno rešava problem koji u stvari postaje veći.
Na vreme završavajte svoje obaveze, a ako to niste učinili, budite dovoljno hrabri
i suočite se sa problemom. Shvatićete da on i nije tako velik kako vam se čini.
Član 21.
Donošenje u školu predmeta koji druge mogu da povrede može da vas postavi
TRAJNO U CENTAR PAŽNJE KAKVU NISTE HTELI.
Mislite na vreme i ostavite takve predmete kod kuće.
Član 22.
Izostajanje iz škole pristojno najavite, ako nije iz zdravstvenih razloga.
Ako jeste, na vreme donesite lekarsko opravdanje.
Osnovni znak pristojnosti je kada nekome, ko vas očekuje, objasnite ZAŠTO NISTE DOŠLI.
Član 23.
Omogucite dežurnom učeniku da mirno radi svoj posao.
Ako pogreši, samo ce on biti kriv, a ne oni koji su ga ometali.
Član 24.
Boravak u urednom i čistom okruženju svakome više prija.
Učionica i dvorište biće onakvi kakvim ih vi stvorite. Zato ne bacajte smeće oko sebe,
NE OSTAVLJAJTE TAKVE TRAGOVE ZA SOBOM! NACI ĆEMO VAS I BEZ NJIH!
Član 25.
Odeća koju nosite jasno govori o vašoj licnosti. Ona odražava ukus i stil svake osobe
koji mora biti poštovan. Odeća u kojoj dolazite u školu treba da bude ukusna,
uredna, u vašem stilu, ALI I PRAKTIČNA ZA RAD.
Član 26.
Pretpostavlja se da je namena WC prostorija svima poznata.
Nemojte širiti broj poslova koji se tamo mogu obaviti a nije ni naročito ugodno
da se u njemu duže zadržavate. Ono što se tu dešava ne predviđa publiku.
BUDITE U WC-u SAMI, PRISTOJNIJE JE.
Član 27.
Poštovanje odraslih, čak i kada nisu sasvim po vašem ukusu,
može se iskazati na bezbroj nacina.
Ustupanjem mesta, jasno izgovorenim pozdravom,propuštanju pri prolaženju kroz vrata.
Podrazumeva se da se to nauči u najranijem detinjstvu u porodici.
Škola je pravo mesto da se naučeno i pokaže.
Član 28.
Čekanje u redu ispred učionice pre početka časa ponekad je dosadno
i možda izgleda nevažno. Dosada može da se prekrati razgovorom.
VAŽNO JESTE, jer stajanje u pristojnom redu govori o VAŠOJ ZRELOSTI
I OZBILJNOJ NAMERI DA U ŠKOLI DOBIJETE ONO PO ŠTA STE DOŠLI –
A TO JE VAŠE NAJOSNOVNIJE OBRAZOVANJE.
Član 29.
Na svetu niko nije savršen. Zato niko nema pravo da traži od vas da budete savršeni,
ali ne tražite to ni vi od svojih nastavnika i roditelja.
Dovoljno je da se potrudite da budete bolji od njih.
U STVARI, ONI TO I ŽELE, ALI NEĆE DA VAM PRIZNAJU.
Član 30.
Neodgovarajuće ponašanje u školi može biti i kažnjeno.
Načini kažnjavanja zapisani su u strogim pravilnicima koje bolje razumeju odrasli.
KADA OSETIMO KAKO JE LAKO PONAŠATI SE PRISTOJNO,
ZAKONI I KAZNE ODRASLIH BICE NAM SUVIŠNI.
Član 31.
Pridržavajući se ovih pravila zaključićemo da nije tačno da "nije teško biti fin".
Teško je, a nije ni naročito zabavno. Ali jedno je sigurno:
VEOMA JE UGODNO I PRIJATNO I DOPRINOSI DA O SEBI MISLIMO
KAO ISTINSKI CIVILIZOVANIM BIĆIMA


Autor Kodeksa je učiteljica Antoaneta Golić Bošnjak